Sveriges ambitiösa plan att drastiskt minska utslÀppen frÄn transporter genom att fÄ ut miljontals elbilar pÄ vÀgen kan spÄras ur av bristande kraftkapacitet för nya laddstationer i storstÀderna.
En ökning av statsbidragen fick försÀljningen av elbilar att öka med 253 procent under de första fem mÄnaderna, men rallyt kan vara över innan det har börjat pÄ riktigt.
EfterfrÄgan pÄ el i Stockholm och andra stÀder vÀxer ur kapaciteten i lokala nÀt, vilket tvingar nya laddnÀt att konkurrera med andra projekt frÄn bostÀder till tunnelbanelinjer för att kopplas ihop.
För att nÄ ett regeringsmÄl om att bli koldioxidneutral till 2045 sÀger industrigruppen Power Circle att Sverige behöver lÀgga till cirka 2,5 miljoner laddhybrider och elfordon i slutet av nÀsta decennium.
Medan mÄnga av dessa kommer att debiteras hemma för kortare resor, behövs ocksÄ ett nÀtverk av stationer för lÀngre resor och yrkesförare frÄn taxibilar till leveransbilar.
“För att fĂ„ folk att ta steget och vilja köpa en elbil ska de inte tvingas ta lĂ„nga omvĂ€gar för att hitta en laddstation”, sĂ€ger Tobias Henmark, chef för den svenska enheten Fortum Charge and Drive, som har inte mindre Ă€n 740 snabbladdare i Norden.
“Just nu finns det en tendens att tĂ€cka upp bristen genom att öka kostnaderna för kapacitet, och det skulle göra det omöjligt att bygga en laddinfrastruktur.”
För att ökningen av elfordon ska vara hanterbar trots bristen pÄ kraftkapacitet, föreslÄr Power Circle att Àgare bör fÄ incitament att inte ladda och till och med skicka tillbaka ström till nÀtet under morgon- och eftermiddagstrafik.
Om tillrÀckligt mÄnga bilar i framtiden Àr uppkopplade och villiga att dela sina batterier med elnÀtet skulle fler elfordon minska kapacitetsproblemet istÀllet för att göra det vÀrre.
“Elbilar kan göra eller bryta nĂ€tet”, sĂ€ger Johanna Lakso, som leder gruppen.
“NĂ€r vi ska rulla ut infrastrukturen varför inte vara smart med den och anvĂ€nda den för att stödja kraftnĂ€ten?”
EfterslÀpande Norge
Trots det stora försÀljningshoppet i Är ligger Sverige efter grannlandet Norge nÀr det gÀller det totala antalet elbilar.
Den oljerika nationen hade mer Àn 10 gÄnger sÄ mÄnga sÄdana fordon registrerade i slutet av maj, vilket gör det till en av de största marknaderna i vÀrlden.
LÀgre skatter och andra förmÄner som gratis parkering och ett sÀrskilt tillstÄnd att köra i bussfiler har ökat försÀljningen.
Sveriges totala försÀljning av elbilar pÄ 6 694 till och med maj Àr liten i europeisk skala. Omkring 500 000 elfordon förvÀntas sÀljas i regionen i Är.
Leveranserna steg med 40 procent under det första kvartalet, frÀmst drivna av Tyskland med en tredjedel av alla nya bilar, enligt en rapport frÄn BloombergNEF.
ĂndĂ„ var mindre Ă€n 4 procent av alla nya bilar som sĂ„ldes i Tyskland och övriga Europa enbart batteridrivna, jĂ€mfört med mer Ă€n en femtedel i Sverige och hela 56 procent i Norge.
I Norge kommer en elbil att kosta ungefÀr lika mycket som liknande bensinversioner dÄ skatter sÀtts upp för att jÀmna ut prisskillnaderna till förmÄn för de dyrare batteridrivna bilarna.
I Sverige, Àven med en subvention pÄ 60 000 kronor som infördes förra Äret, kommer elbilar fortfarande att kosta nÀstan dubbelt sÄ mycket som bensinversionen eftersom allmÀnna fordonsskatter Àr mycket lÀgre.
Medan Sverige fortfarande exporterade mer Àn 10 % av sin elproduktion förra Äret, kÀmpar landets Äldrande nÀt för att frakta varan dit den behövs som mest.
EfterfrÄgan i storstÀderna har vuxit mycket snabbare Àn vÀntat.
Det kan ta sÄ lÄng tid som tio Är att bygga nya kablar och det betyder att Stockholm inte förvÀntas kunna öka kraftanvÀndningen nÀmnvÀrt förrÀn 2030, enligt den lokala nÀtchefen Ellevio.