Volvo Cars siktar pÄ att locka hundratals arbetare frÄn hela vÀrlden till sin nya tech hub i centrala Stockholm.
Volvo Cars utökar sin nÀrvaro i Stockholm genom att investera i ett tekniskt nav i centrala Sveriges huvudstad, vilket skapar en arbetsplats för 700 personer som Àr kompetenta inom mjukvaruteknik, datavetenskap och analys, produkthantering, marknadsföring och anvÀndarupplevelse (UX).
Teknikhubben Àr en expansion av biltillverkarens nuvarande lÀge i centrala Stockholm och kommer att bygga vidare pÄ företagets etablerade kompetens inom onlineförsÀljning och utveckling av mjukvaruprodukter, som Àr viktiga fokusomrÄden för företaget i dess pÄgÄende transformation.
Expansionen kommer att stödja Volvo Cars starka tillvÀxt, sÄvÀl som dess ambitioner frÄn mitten av decenniet att sÀlja minst hÀlften av alla sina bilar pÄ nÀtet och att utveckla minst hÀlften av all mjukvara internt.
Volvo Cars siktar pÄ att locka hundratals arbetare frÄn hela vÀrlden till sitt nya tekniska nav. Som hem och födelseplats för flera globalt framgÄngsrika teknikföretag vÀrda miljarder dollar har Stockholm en internationell dragningskraft för den globala teknikscenen.
“MĂ€nniskor med rĂ€tt kompetens och vĂ€rderingar gör skillnad för vĂ„ra ambitioner, och det Ă€r dĂ€rför vi etablerar vĂ„rt nya technav i Stockholm”, sĂ€ger Hanna Fager, chef för företagsfunktioner pĂ„ biltillverkaren.
“Stockholm Ă€r en het plats för tekniska talanger, och vi vill skapa en innovativ, kreativ och samarbetande arbetsplats för att attrahera mĂ€nniskor frĂ„n hela vĂ€rlden. Processen har redan startat och vi letar just nu efter nya medlemmar till teamet som kan hjĂ€lpa till att driva vĂ„rt företag framĂ„t.â
Volvo Cars steg mot onlineförsÀljning Àr en integrerad del av dess mÄl att bli ledande inom det snabbvÀxande premiumelektriska segmentet med miljontals direkta konsumentrelationer.
Fokus pÄ onlineförsÀljning och direkta relationer inkluderar att skapa en förenklad och okomplicerad process för att bestÀlla en Volvo-bil, med transparent prissÀttning, tydlig produktinformation och klarhet i leveranstider.
“Utöver att göra vĂ„ra bilar sĂ€krare genom teknik och mer hĂ„llbara genom elektrifiering, vill vi i grunden förĂ€ndra bilĂ€gandet till att bli mer personligt genom en vĂ€rldsledande konsumentupplevelse”, sĂ€ger Henrik Green, produktchef pĂ„ Volvo Cars.
“Det Ă€r dĂ€rför vi investerar i produkt och teknik och expanderar i Stockholm för att fĂ„ tillgĂ„ng till rikedomen av talang inom allt frĂ„n produkthantering till mjukvaruutveckling och anvĂ€ndarupplevelse.”
Volvo Cars tar sin mjukvaruutveckling internt, bÄde för att nÄ sina onlinemÄl och för att bilar i allt högre grad definieras av mjukvara snarare Àn traditionella fordonsegenskaper.
För att bygga de bÀsta mjukvarudefinierade bilarna och verkligen dra nytta av att utveckla mjukvara internt, centraliserar företaget ocksÄ datoranvÀndning i sina helt elektriska bilar till ett kraftfullt kÀrnsystem.
Detta kommer att stödja mÄlet att fortsÀtta att introducera ny mjukvara och funktioner till bilar ute hos kund via trÄdlösa uppdateringar.
Teknikhubbens arbetsyta kommer att renoveras och moderniseras senare i Är och kommer Àven att fungera som bas för företagets verksamhet i Stockholmsregionen.