Nyheter om elfordon handlar oftast om personlig transport i nÄgon form. Teslas elbilar tenderar att dominera tÀckningen eftersom de Àr de mest populÀra.
I allt högre grad har icke-Tesla-tillverkare lanserat sina egna erbjudanden, som Lucid, Rivian och Ford F-150 Lightning.
Men det finns mycket mer Àn elbilar. Att elektrifiera kollektivtrafiken Àr Ànnu bÀttre pÄ vissa sÀtt miljömÀssigt eftersom att flytta flera personer i ett fordon Àr mer energieffektivt.
ElbÄtstillverkaren Candela, baserad i Sverige, kommer 2023 att lansera en helelektrisk vattenskyttel för 30 passagerare, P-12.
Elektrifierande fÀrjor Àr ett viktigt steg för att minska koldioxidutslÀppen eftersom konventionella fÀrjor vanligtvis anvÀnder dieselmotorer som skapar mycket stora mÀngder giftiga luftföroreningar.
P-12 kommer att anvÀnda bÀrplanstekniken Candela har anvÀnt i sin personliga elektriska vattenskoter.
Denna teknik gör att dess fartyg kan höja sig över vattenytan och kryssa tyst och smidigt samtidigt som de skapar vÀldigt lite vÄgor. FÀrjan kommer att transportera passagerare frÄn Stockholms centrum till en av dess förorter, Ekerö, under en provperiod.
Under rusningstrafik pÄ land kommer fÀrden med den nya pendeln att gÄ snabbare för denna resa. Mikael Mahlberg, Candelas chef för PR och kommunikation, svarade pÄ nÄgra frÄgor om P-12 för CleanTechnica.
Vad kostar det att tillverka en elektrisk skyttel?
Ska faststÀllas, men priset pÄ P-12 Shuttle kommer att vara konkurrenskraftigt med ett dieselfartyg av liknande storlek. Men P-12 kommer att vara betydligt billigare att anvÀnda i drift.
Vem ska köpa och köra skyttlarna?
Den första enheten kommer att drivas med Region Stockholm som bedriver all kollektivtrafik i Stockholm. Om försöken lyckas kan de ersÀtta alla sina nuvarande dieselfartyg (som Àr mycket större, 100-300 passagerare) med en större flotta av P-12.
Eftersom den genomsnittliga passagerarlasten bara Àr 17 % pÄ dessa stora fartyg, innebÀr att ersÀtta fÀrre stora fartyg med fler mindre fartyg fler avgÄngar och lÀgre kostnader.
Vi har idag intresse frÄn ett stort antal kollektivtrafikföretag, samt taxi/sightseeing/researrangörer, tillsammans med fastighetsutvecklare.
Att anvÀnda flottor av P-12 för att koppla samman stadsdelar skulle vara ett kostnadseffektivt alternativ till att bygga nya broar och motorvÀg. SÄ P-12 lÀgger verkligen till ett nytt lager av mobilitet till stÀder.
Vad Àr storleken pÄ motorerna?
TvÄ Candela C-PODs kommer att anvÀndas, den nuvarande versionen som ocksÄ anvÀnds för Candela C-8 Àr klassad till 55 kW. Vilket Àr en galet liten mÀngd kraft för att driva detta 30-personers fartyg.
Vad Àr det för typ av batteri?
Litium-jon.
Vad Àr den förvÀntade livslÀngden för skytteln?
Vi förvÀntar oss samma livslÀngd som ett traditionellt fartyg, minst 25-30 Är.
UngefÀr hur mÄnga resor kommer skytteln att göra pÄ en dag?
PÄ den första strÀckan, Ekerö-Stockholm, Àr vÄrt förslag att anvÀnda fem P-12:or för att ersÀtta de tvÄ stora 300-pax-fÀrjorna som för nÀrvarande trafikerar strÀckan.
Det skulle innebÀra en avgÄng var 11:e minut, istÀllet för var 50:e minut som idag.
Om flera elektriska skyttlar sÄ smÄningom ersÀtter dieselfÀrjor, ungefÀr hur mycket mindre koldioxidutslÀpp kommer att produceras?
PÄ den första strÀckan förvÀntas besparingarna bli 750 ton.
Kommer skytteln att laddas efter varje resa?
Nej, det kan gÄ fyra tur och retur pÄ en laddning, Ätminstone.
Vilken typ av laddare kommer skytteln att anvÀnda och hur lÄng tid tar det att ladda?
200 kW DC-laddning.
Hur lÄng tid tar det att tillverka en skyttel och hur mÄnga anstÀllda?
Ska utredas â eftersom produktionen startar i höst. Men vi kommer serietillverka detta fartyg, precis som vĂ„ra fritidsbĂ„tar.
Candela sysselsÀtter för nÀrvarande nÄgot mer Àn 100 ingenjörer och fabriksarbetare; vi siktar pÄ att öka till 220 i slutet av Äret.
Hur mÄnga skyttlar kan tillverkas pÄ ett Är?
NÀr vi ska öka produktionen i vÄr nya fabrik i Rotebro, norr om Stockholm, siktar vi pÄ en produktion pÄ hundratals skyttlar per Är.