Fallande batteripriser har varit en av de mest konsekventa trenderna inom elfordonsindustrin under det senaste decenniet. Priserna sjönk frÄn lÄngt över 1 000 dollar per kilowattimme 2010 till 141 dollar per kWh förra Äret.
Detta satte fart pÄ en av de största förÀndringarna i bilindustrin under det senaste Ärhundradet, och sporrade biltillverkare att plöja in miljarder dollar i elbilar.
Trenden har stannat av i Är, med BloombergNEFs Ärliga prisundersökning för litiumjonbatterier som visar en 7-procentig ökning av genomsnittliga förpackningspriser 2022 i reala termer.
Detta Àr den första ökningen i undersökningens historia.
Det finns flera faktorer som driver uppgÄngen, men den enskilt viktigaste Àr stigande kostnader för material inklusive kobolt, nickel och litium.
Medan priserna pÄ nickel och kobolt har sjunkit under de senaste mÄnaderna, och priset för litium kan vara pÄ vÀg att vÀnda, Àr var och en av dessa fortfarande högre Àn de har varit tidigare Är.
Detta drivs av ökande efterfrÄgan pÄ batterier och en fördröjning i hur snabbt nya komponenter kan börja sÀljas.
Det genomsnittliga batteripriset skulle ha varit Ànnu högre om man inte hade gÄtt över till billigare litiumjÀrnfosfatbatterier (LFP), som inte innehÄller nickel eller kobolt.
LFP-batterier har tagit betydande marknadsandelar under de senaste tre Ären, och BloombergNEF förvÀntar sig att de kommer stÄ för cirka 40 procent av den globala försÀljningen av elbilar i Är.
Batteritillverkares marginaler Àr ocksÄ lÀgre i Är, vilket tyder pÄ att de har absorberat en del av de stigande kostnaderna för material och komponenter.
För att komma fram till det genomsnittliga priset samlade BNEF in nÀstan 200 undersökningsdatapunkter frÄn köpare och sÀljare av litiumjonbatterier som gÄr till elbilar för passagerare, kommersiella fordon, bussar och stationÀra lagringsapplikationer.
Rubriken Àr ett volymviktat medelvÀrde, sÄ det döljer en hel del variation efter region och tillÀmpning. De lÀgsta noterade priserna var för elbussar och kommersiella fordon i Kina pÄ 131 USD per kWh.
De genomsnittliga paketpriserna för helt eldrivna personbilar var 138 USD per kWh.
PÄ regional basis var förpackningspriserna billigast i Kina, 127 USD per kWh. Förpackningarna i USA och Europa var 24 procent respektive 33 procent högre.
Den stora frÄgan Àr vad som hÀnder hÀrnÀst.
BloombergNEF:s energilagringsteam förvÀntar sig att priserna kommer att förbli höga nÀsta Är och stiger nÄgot i reala termer över 2022 Ärs nivÄer.
Utöver det förvÀntar sig teamet att priserna ska börja falla igen 2024 nÀr mer rÄvaruförsörjning kommer igÄng, trycket i försörjningskedjan lÀttar och nÀsta generations batteriteknologier och packdesigner börjar ta sig in i fordonsmixen.
Ett ofta citerat riktmÀrke för nÀr elbilar nÄr prisparitet med konventionella fordon Àr $100 per kWh. Baserat pÄ de uppdaterade uppskattningarna för inlÀrningshastigheten för batterier frÄn Ärets undersökning, förutspÄr BNEF att genomsnittliga förpackningspriser bör falla under den tröskeln till 2026.
Detta Àr tvÄ Är senare Àn tidigare förvÀntat.
Det Àr dock vÀrt att notera att 100 $ per kWh Àr en nominell siffra som har funnits i över ett decennium och inte fullt ut tar hÀnsyn till hur kostnaden för nÀstan allt har ökat pÄ grund av inflationen, sÀrskilt under de senaste 18 mÄnaderna.
De genomsnittliga transaktionspriserna för nya fordon i USA klÀttrade till mer Àn 48 000 USD i Är, det högsta nÄgonsin.
Elbilar drar upp transaktionspriserna lite, men kostnaden för att tillverka ett fordon med en förbrÀnningsmotor ökar ocksÄ.
Elektriska fordons prisparitet Àr bÀttre tÀnkt som ett intervall Àn en fast tröskel. Med dagens batteripriser kan vissa fordonssegment redan gÄ fullt elektriskt kostnadseffektivt utan subventioner.
Premium-elfordon, till exempel, Àr utan tvekan redan i prisparitet med förbrÀnningsmodeller, liksom mini-stadsbilar i Kina, dÀr elbilsalternativ börjar pÄ bara $5 000 (ungefÀr 51 000 svenska kronor).
För kommersiella fordon som bussar och lastbilar, dÀr den totala Àgandekostnaden Àr viktigast, Àr pariteten ocksÄ redan hÀr eller mycket nÀra beroende pÄ region och anvÀndningsmönster.
Batteripriserna behöver fortfarande sjunka ytterligare för att fler pÄ mellanmarknaden ska bli elektriska detta Ärtionde.
Det Àr definitivt fortfarande möjligt men kommer att krÀva mycket mer investeringar i alla delar av batteriförsörjningskedjan, sÄvÀl som i FoU och förbÀttringar av tillverkningsprocessen.