Europa kan bli en nettoimportör av bilar 2025, ledd av kinesiskt byggda elbilar.
à r 2025 kan upp till 800 000 kinesiskt byggda bilar sÀljas i Europa, de flesta av dem fullt elektriska fordon, sa analytikern PwC i en studie.
En sÄdan utveckling skulle göra Europa till en nettoimportör av bilar, sa PwC, med ett importöverskott 2025 pÄ mer Àn 221 000 fordon. Under 2015 exporterade Europa cirka 1,7 miljoner fordon.
FörÀndringen kommer att komma nÀr kinesiska varumÀrken ökar marknadsandelen och samtidigt bygger europeiska varumÀrken fler elbilar i Kina, sa PwC.
Av de potentiella 800 000 kinesiska bilarna skulle cirka 330 000 komma frÄn vÀsterlÀndska biltillverkare som Tesla, BMW och Renault Group, som alla för nÀrvarande exporterar elbilar till Europa frÄn Kina, inklusive Tesla Model 3, BMW iX3 och Dacia Spring.
“Medan kinesiska tillverkare sĂ€ljer fler och fler elektriska bilar i Europa, flyttar bĂ„de europeiska och amerikanska tillverkare i allt större utstrĂ€ckning sin produktion av elbilar till Kina”, sĂ€ger PwC i ett pressmeddelande.
Felix Kuhnert, partner och fordonsledare pÄ PwC Tyskland, sa att europeiska biltillverkare fortsatte att möta problem med leveranskedjan och fokuserade pÄ att bygga dyrare (och mindre volymer) elbilar i Europa.
“Kinesiska tillverkare, Ă„ andra sidan, har optimerat och utvecklat sina produkter pĂ„ den inhemska marknaden, sĂ„ att de nu tar med prisvĂ€rda elektriska bilmodeller, innovativ teknologi och nya koncept till Europa,” sa Kuhnert i pressreleasen.
Tidigare anstrÀngningar frÄn kinesiska mÀrken för att komma in pÄ den europeiska marknaden har till stor del misslyckats, sa PwC och andra analytiker, men Kinas expertis inom elektriska fordon kan vara en konkurrensfördel den hÀr gÄngen.
“Kinesiska biltillverkare försöker nu konsolidera sitt fotfĂ€ste i Europa,” sa PwC. “JĂ€mfört med deras tidigare marknadsintrĂ€den under det senaste decenniet har spelplanen nu jĂ€mnats ut betydligt.”Â
PwC förutspÄr att kinesiska mÀrken kommer att ha en marknadsandel för elbilar pÄ 3,8 till 7,9 procent i Europa.
VarumÀrkesuppfattning Àr nyckeln
Mycket av det beror pĂ„ hur varumĂ€rkena uppfattas, sa PwC och tillade att “Kinesiska mĂ€rken Ă€r fortfarande relativt okĂ€nda i Europa och har mycket arbete att göra för att bygga ett starkt rykte bland kunder som köper elbilar, sĂ€rskilt nĂ€r det kommer till premium-modeller.”
I en annan fÀrsk rapport sa elektrifieringsanalytikern Matthias Schmidt att cirka 200 000 fordon frÄn kinesiska mÀrken sannolikt kommer att sÀljas i Europa redan i Är, av dessa Àr cirka 90 000 helelektriska, 40 000 laddhybrider och resten med konventionella brÀnslemotorer.
Samtidigt kommer vÀsterlÀndska mÀrken att exportera cirka 100 000 helelektriska fordon till Europa frÄn deras kinesiska tillverkningsanlÀggningar, sa Schmidt i september.
De ledande kinesiska elbilstillverkarna under Ärets första sju mÄnader Àr SAIC:s MG och Geelys Polestar, sa Schmidt.
Andra mÀrken som Nio och XPeng har hittills kÀmpat för att fÄ genomslag.
I VÀsteuropa hade kinesiska mÀrken en andel pÄ 5,2 procent av elbilsmarknaden under första halvÄret i Är, jÀmfört med 3,8 procent under första halvÄret 2021.
Betydande volymer förvÀntas nÀsta Är frÄn Smart, Geelys och Mercedes-Benz samarbete, som kommer att bygga sin nya generation av elbilar i Kina snarare Àn i Europa.